|
|
In 1904 begon zeilmaker, Meindert de Groot voor zichzelf in
Stavoren. Vanuit deze zeilmakerij maakte hij niet alleen zeilen
maar, verkocht tevens andere scheepvaart en visserij benodigdheden.
Toen de beroepsvaart overschakelde van zeilen op motoren, sprong
hij hierop in door een handel in olie en smeermiddelen op te
zetten.
Na ruim 20 jaar olie te hebben verhandeld onstaat bij Auke de
Groot, de zoon van Meindert, het idee om de olie in te kopen
bij een raffinarderij in Rotterdam en deze te transporteren. Zo
onstaat er in 1954 een nieuw bedrijf, A. de Groot Olietransport.
Zonen Henk en Auke de Groot nemen in 1984 het bedrijf weer over van
hun vader.
Vanwege verschillende interesses en de opvolging, besluiten de
broers de bedrijven op te splitsen. Zo onstaan er in 1996 twee
apparte bedrijven. Firma M. de Groot onder leiding van Henk de
Groot en Auke de Groot neemt samen met zijn vrouw, Elly de
Groot- Zwaan, het roer in handen van A. de Groot
Olietransport.

Onderneming 1954
|
De Onderneming een klipper van 90 ton, wordt aangekocht
en vervolgens omgebouwd tot tankschip. Doormiddel van losse
tanks in het schip te plaatsen ontstaat er een dubbele wand, dit is
het eerste`dubbelwandige schip`van A de Groot Olietransport. De
Onderneming wordt in 1966 verkocht en gaat als oliebootje
naar Harderwijk.
|
Starum 1957
|
14 Januari 1957, de Starum wordt te water gelaten
zonder deze te dopen. Auke Mzn, heeft dit schip van 250 ton laten
bouwen en daarmee is de Starum het eerste nieuwbouw schip van A. de
Groot Olietransport. In 1966 wordt zij verlengt en krijgt daardoor
een laadvermogen van 353 ton. Na meer dan 40 jaar trouwe dienst
wordt in 1998 de Starum verkocht waarna deze als
bunkerboot in Vlissingen komt te liggen.
Tegenwoordig vaart deze Starum, wederom met dezelfde
naam, met rioolafval van o.a. de Waddeneilanden naar
Heerenveen.
|
Stavo 1962
|
25 September 1962, de Stavo wordt gedoopt door
Geesje de Groot- Groen. Op deze tanker van 57 bij 7 meter
hebben alle kinderen van Auke Mzn gevaren. De Stavo heeft een
laadvermogen van 500 ton. In 2006 wordt ook dit schip na 44 jaar
trouwe dienst verkocht. De Stavo vaart,
nog steeds met dezelfde naam, als bunkerboot op de Donau (omgeving
Wenen).
|
Stavria 1985
|
In 1985 wordt de Stavria aangekocht, waarna ze diverse
verbouwingen ondergaat. In 1994 wordt de Stavria verlengd door het
plaatsen van een nieuw middenschip. De stuurhut word in 2000
vervangen en in 2004 volgt een totale 'refit'; de roef wordt geheel
verbouwd, de zijden in de machinekamer worden vernieuwd en het
schip wordt weer ingekort waardoor de Stavria tegenwoordig een
tonnage heeft van 887 ton en een afmeting van 70 bij 7,04 meter.
Kortom een schip op leeftijd in een nieuw jasje die tot op heden
nog steeds zijn dienst bewijst!
|
Stavera 1987
|
De Stavera met een laadvermogen van 597 ton, wordt in 1987
aangekocht. In 1996 wordt zij weer verkocht. Tegenwoordig vaart de
Stavera rond als bunkerboot Artemis in Terneuzen.
|
Starum 1998
|
In 1998 wordt de 2e Starum aangekocht. Met een tonnage van
742 ton is dit schip de opvolger van de in 1957 gebouwde Starum van
353 ton. Deze Starum wordt in 2003 verkocht. De Starum vaart
tegenwoordig rond als bilgeboot genaamd Barbara 5.
|
Stad Stavoren 2001
|
Dit schip, de voormalige Pyrgos uit België, wordt in 2001
aangekocht. De Stad Stavoren heeft een lengte van 80 meter en een
breedte van 9 meter. Het totale laadvermogen is 1428 ton. Met een
bouwjaar van 1989 verjongen we onze vloot. Na 11 jaar wordt er
besloten om de Stad Stavoren te verkopen en de vloot aan te vullen
met een wederom nieuw dubbelwandig schip de 'Stad Stavoren'. Dit
mede om aan de toekomstige wetgeving te voldoen. De Stad Stavoren
vaart nu als bilge/bunkerschip met de naam Kaddy in omgeving van
Bremerhaven.
|
Stavordia 2009
|
In december 2009 is de Stavordia in de vaart gekomen, een
dubbelwandig tankschip met de afmetingen van 86 bij 11,40 meter en
een totaal laadvermogen van 2249 ton. Dit schip hebben we geheel
naar eigen wens kunnen laten bouwen bij Mercurius. Het casco in
Servië en de afbouw in Nederland. Op 12 december is ze gedoopt in
de haven van Stavoren door Elly de Groot-Zwaan.
|
Stad Stavoren 2012
|
Door de verkoop van de 'oude' Stad Stavoren (1428 ton) is
er
besloten om wederom een nieuw dubbelwandig schip in de vaart te
nemen. Om er voor te zorgen dat de nieuwe Stad Stavoren de oude
Stad Stavoren meteen op kan volgen is er besloten om een bestaand
casco te kopen welke in een tijdslimiet van 4 maanden geheel is
afgebouwd door Teamco in Heusden. De Stad Stavoren met een
afmeting van 86 bij 9,60 meter en een laadvermogen van 1550 ton is
sinds juli 2012 in de vaart, en is onder toezicht van het vrouwtje
van Stavoren, in september 2012 gedoopt door Geesina Bouma- de
Groot.
|
Heden
|
De Stad Stavoren behoort samen met de Stavordia en de Stavria
tot de huidig vloot. Een vloot waarmee wij met gepaste trots onze
klanten mogen voorzien van diverse minerale olie producten.
Doormiddel van vernieuwen en investeren in de toekomst hopen wij
ons bedrijf voort te kunnen zetten.
|
|