Historie                                                                            

In 1904 begon zeilmaker, Meindert de Groot voor zichzelf in Stavoren. Vanuit deze zeilmakerij maakte hij niet alleen zeilen maar, verkocht tevens andere scheepvaart en visserij benodigdheden. Toen de beroepsvaart overschakelde van zeilen op motoren, sprong hij hierop in door een handel in olie en smeermiddelen op te zetten.

Na ruim 20 jaar olie te hebben verhandeld ontstaat bij Auke de Groot, de zoon van Meindert, het idee om de olie in te kopen bij een raffinaderij in Rotterdam en deze te transporteren. Zo onstaat er in 1954 een nieuw bedrijf, A. de Groot Olietransport. Zonen Henk en Auke de Groot nemen in 1984 het bedrijf weer over van hun vader.

Vanwege verschillende interesses en de opvolging, besluiten de broers de bedrijven op te splitsen. Zo onstaan er in 1996 twee apparte bedrijven. Firma M. de Groot onder leiding van Henk de Groot en Auke de Groot neemt samen met zijn vrouw, Elly de Groot- Zwaan, het roer in handen van A. de Groot Olietransport. 

 

 

Onderneming 1954

De Onderneming een klipper van 90 ton, wordt aangekocht en vervolgens omgebouwd tot tankschip. Doormiddel van losse tanks in het schip te plaatsen ontstaat er een dubbele wand, dit is het eerste`dubbelwandige schip`van A de Groot Olietransport. De Onderneming wordt in 1966 verkocht en gaat als oliebootje naar Harderwijk.

Starum   1957

14 Januari 1957, de Starum wordt te water gelaten zonder deze te dopen. Auke Mzn, heeft dit schip van 250 ton laten bouwen en daarmee is de Starum het eerste nieuwbouw schip van A. de Groot Olietransport. In 1966 wordt zij verlengt en krijgt daardoor een laadvermogen van 353 ton. Na meer dan 40 jaar trouwe dienst wordt in 1998 de Starum verkocht waarna deze als bunkerboot in Vlissingen komt te liggen. Tegenwoordig vaart deze Starum, wederom met dezelfde naam, met rioolafval van o.a. de Waddeneilanden naar Heerenveen.

Stavo     1962

 

25 September 1962, de Stavo wordt gedoopt door Geesje de Groot- Groen. Op deze tanker van 57 bij 7 meter hebben alle kinderen van Auke Mzn gevaren. De Stavo heeft een laadvermogen van 500 ton. In 2006 wordt ook dit schip na 44 jaar trouwe dienst verkocht. De Stavo vaart, nog steeds met dezelfde naam, als bunkerboot op de Donau (omgeving Wenen).

Stavria   1985

In 1985 wordt de Stavria aangekocht, waarna ze diverse verbouwingen ondergaat. In 1994 wordt de Stavria verlengd door het plaatsen van een nieuw middenschip. De stuurhut word in 2000 vervangen en in 2004 volgt een totale 'refit'; de roef wordt geheel verbouwd, de zijden in de machinekamer worden vernieuwd en het schip wordt weer ingekort waardoor de Stavria tegenwoordig een tonnage heeft van 887 ton en een afmeting van 70 bij 7,04 meter. Sinds 2018 is de Stavria verkocht en vaart hij net als de Starum met rioolafval van de Waddeneilanden naar Heerenveen.

Stavera  1987

De Stavera met een laadvermogen van 597 ton, wordt in 1987 aangekocht. In 1996 wordt zij weer verkocht. Tegenwoordig vaart de Stavera rond als bunkerboot Artemis in Terneuzen.

Starum   1998

In 1998 wordt de 2e  Starum aangekocht. Met een tonnage van 742 ton is dit schip de opvolger van de in 1957 gebouwde Starum van 353 ton. Deze Starum wordt in 2003 verkocht. De Starum vaart tegenwoordig rond als bilgeboot genaamd Barbara 5. 

Stad Stavoren 2001

Dit schip, de voormalige Pyrgos uit België, wordt in 2001 aangekocht. De Stad Stavoren heeft een lengte van 80 meter en een breedte van 9 meter. Het totale laadvermogen is 1428 ton. Met een bouwjaar van 1989 verjongen we onze vloot. Na 11 jaar wordt er besloten om de Stad Stavoren te verkopen en de vloot aan te vullen met een wederom nieuw dubbelwandig schip de 'Stad Stavoren'. Dit mede om aan de toekomstige wetgeving te voldoen. De Stad Stavoren vaart nu als bilge/bunkerschip met de naam Kaddy in omgeving van Bremerhaven.

Stavordia 2009

In december 2009 is de Stavordia in de vaart gekomen, een dubbelwandig tankschip met de afmetingen van 86 bij 11,40 meter en een totaal laadvermogen van 2249 ton. Dit schip hebben we geheel naar eigen wens kunnen laten bouwen bij Mercurius. Het casco in Servië en de afbouw in Nederland. Op 12 december is ze gedoopt in de haven van Stavoren door Elly de Groot-Zwaan.

Stad Stavoren 2012

Door de verkoop van de 'oude' Stad Stavoren (1428 ton) is er
besloten om wederom een nieuw dubbelwandig schip in de vaart te nemen. Om er voor te zorgen dat de nieuwe Stad Stavoren de oude Stad Stavoren meteen op kan volgen is er besloten om een bestaand casco te kopen welke in een tijdslimiet van 4 maanden geheel is afgebouwd door Teamco in Heusden.  De Stad Stavoren met een afmeting van 86 bij 9,60 meter en een laadvermogen van 1550 ton is sinds juli 2012 in de vaart, en is onder toezicht van het vrouwtje van Stavoren, in september 2012 gedoopt door Geesina Bouma- de Groot.

Stavria

2018

In 2018 is de "oude" Stavria vervangen door een dubbelwandig schip welke ook weer de naam Stavria draagt. De "nieuwe" Stavria is in 2010 gebouwd onder de naam Paco en is 85.98 meter lang en 9.60 meter breed. Met een tonnage van 1598 ton is het schip net iets groter dan de huidige Stad Stavoren. Met de vervanging van de Stavria is de gehele vloot weer klaar voor de toekomst!

 Heden

De Stad Stavoren behoort samen met de Stavordia en de Stavria tot de huidig vloot. Een vloot waarmee wij met gepaste trots onze klanten mogen voorzien van diverse minerale olie producten. Doormiddel van vernieuwen en investeren in de toekomst hopen wij ons bedrijf voort te kunnen zetten.