stavordia

mts. Stavordia

In 2009 is een droom werkelijkheid geworden, het eerste dubbelwandige nieuwbouwschip is in de vaart gekomen. De Stavordia is gebouwd op de Begej werf in Zrenjanin (Servië) en afgebouwd bij Smits in Capelle aan de IJssel.

De Stavordia is één van de weinige dubbelwandige type N schepen. Hier is voor gekozen omdat de dubbele wand van een type N 60 cm breed mag zijn i.p.v. de 80 cm voor een Type C (chemie) schip, waardoor er meer olie vervoerd kan worden.  

 

 TECHNISCHE GEGEVENS SCHIP

Europanummer 02332427
Bouwjaar 2009
Lengte 86 meter
Breedte 11.40 meter
Geladen diepgang 3,30 meter
Kruiphoogte ongeladen 4.65 meter
Tonnage 2049 ton
Inhoud 100% 2282 m3
Inhoud 97% 2214 m3
Type schip Motortankschip, dubbelwandig, N 2.3.10
Voortstuwing ABC 1300 PK
Eigenaar Stavordia BV
Bevrachter A. de Groot Olietransport

 

TECHNISCHE VOORZIENINGEN LAAD/LOSSYTEEM 

Ladingtanks: 6 Gesloten tanks
Inhoud 97%: 1 = 368 m³
- 2 = 370 m³
- 3 = 371 m³
- 4 = 371 m³
- 5 = 371 m³
- 6 = 363 m³

Het leidingsysteem is dubbel uitgevoerd. Doordat er gebruik wordt gemaakt van suetkleppen (blindplaten) zijn we in staat om 3 partijen 100% separaat van elkaar te laden en lossen. Bij het lossen wordt er gebruik gemaakt van 2 electrisch aangedreven Redscrew wormpompen met een gezamenlijke capaciteit van 700 m³/uur. Doormiddel van werklucht en een nazuigpomp kunnen we het leidingsysteem en de lospompen volledig leegzuigen.